top
   
 
 
Acasă
Domenii
Galerie Foto
Catalog Reviste
Colegiul de redacţie
Editura
Blog
Legături
Cautare avansată
Contact
__________________________

Acasă arrow Blog
Blog - Content Section Layout
Restituiri. Mihai Olos și Japonia (Liviu Petrina), nr.5(180), mai 2018
Mai 29, 2018 at 11:00 PM

 

Liviu PETRINA

RESTITUIRI. OLOS ȘI JAPONIA

          Am găsit prin mapele mele cu scrisori și manuscrise o autoprezentare a lui Mihai Olos. Datează din 8 iunie 1983. Iată istoria acestui text important, pe care-l reproducem integral:

          Vizita România liderul unei mari mișcări religioase (budiste) din Japonia: Daisaku Ikeda, președintele Organizației Soka Gakkai („Societatea Creatoare de Valori”). O mare și influentă personalitate din Japonia, D. Ikeda, venise la invitația Frontului Democrației și Unității Socialiste (FDUS). A fost primit de președintele Nicolae Ceaușescu. Sosise pe 4 iunie și urma să plece în 9 iunie. Cunoscând valoarea lui Olos și din dorința de a-l promova pe prietenul meu în lumea japoneză (cum făceam și cu alte personalități, din proprie inițiativă), am sugerat să i se ofere oaspetelui japonez, drept cadou, o lucrare de artă care să rezoneze cu spiritualitatea artistică niponă. Adesea, cine propune este desemnat să și rezolve. Așa am organizat eu ca Olos să aducă la București una din sculpturile sale, adecvate pentru un oaspete din Japonia. Lucrarea a fost cumpărată de FDUS, iar eu i-am cerut lui Mihai Olos să facă o scurtă prezentare a lucrării și a autorului. Am primit textul alăturat, l-am tradus împreună cu translatoarea oaspetelui și a însoțit spre Japonia sculptura lui Mihai Olos...

          Adaug că Olos l-a întâlnit personal pe Daisaku Ikeda, la Hotel Intercontinental, unde japonezul a dorit să-i organizăm o mare recepție pe cheltuiala sa (a costat 10.000 de dolari), în cadrul căreia să întâlnească intelectuali români. Am reușit, asumându-mi eu întocmirea listei participanților, să aduc personalități care nu prea erau în grațiile autorităților comuniste (sculptorița Valentina Boștină, Nichita Stănescu ș.a.). Memorabilă a fost prestația lui Ioan Alexandru, care i-a explicat niponului „cele opt moduri de plângere la români”. Ca urmare, a doua zi a avut loc un celebru dialog Ikeda-Alexandru, publicat parțial în „Flacăra”. Iar Ioan Alexandru a fost invitat/a făcut o vizită în Japonia (1987), unde a primit Medalia Internațională de Aur pentru Poezie.

 

AUTOPREZENTAREA

LUI MIHAI OLOS

 

         Mihai Olos, n. 1940, februarie 26, sculptor și pictor român, membru al Uniunii Artiștilor Plastici, trăiește în una din cele mai frumoase și arhaice zone ale României, Maramureș.

          „Rostul lumii” (1969) – lemn de stejar cioplit și îmbinat. Lucrarea conține o importantă valoare istorică în arta românească, fiind între primele sculpturi abstracte postbelice. În afară de Brâncuși, care și-a desăvârșit opera în străinătate, la Paris, niciun alt sculptor român nu se apropiase atât de mult de spiritul arhaic al tradiției naționale românești în relație cu inovația contemporană internațională. „Mihai Olos are șansele de a fi și tradițional și modern, și român și universal – cu o gândire foarte personală de artist intelectual, de meșter poet” – sublinia cel mai important critic de artă român, Petru Comarnescu, încă de la prima sa expoziție din București, în 1968. Iar marele poet Ioan Alexandru avea să afirme peste ani, parafrazându-l pe Lucian Blaga: „Mihai Olos a ajuns la geometria cea mai înaltă și sfântă”.

          Artistul este prețuit atât în țară, cât și în străinătate, mai ales în Italia, de care orice român se simte legat prin partea de origine romană (expoziția de succes de la Roma, în 1969, a fost prima sa ieșire majoră peste graniță), dar și în R.F.G. și în alte țări în care călătorește des.

          În 1970, cu prilejul expoziției de la Osaka, a vizitat și Japonia – „12 zile n-am dormit deloc, dar am visat tot timpul” – declara la întoarcere. Are o mare prețuire față de cultura japoneză, pe care o propagă și în scris, în România, alături de alți intelectuali de prestigiu, subliniindu-i înrudirea ca spirit cu arta din Maramureșul său.

          Leit-motivul, modul și mobil al sculpturii și picturii sale, care evoluează în principiul etic și estetic al iubirii, iar nu al intersecției, al îmbrățișării, iar nu  al distrugerii.


Note (Liviu Petrina):

1. După cuvântul „principiul” din alineatul de mai sus, Olos a scris, dar a tăiat: „Olopolis (olos=întreg, polis=cetate)”.  A pus în loc „etic și estetic”.

2. Spunându-i doamnei Ana Olos despre cele de mai sus, dânsa a răspuns: „Acum înțeleg, deci așa a ajuns sculptura lui Mihai în Japonia, la Muzeul Fuji, de unde a primit și o Medalie de Argint”. Adaug eu: Tokyo Fuji Bijutsukan = Muzeul de Artă Fuji din Tokio aparține Universității Soka, Organizației Soka Gakkai. Figurează printre cele mai mari muzee private de artă din Japonia, cu o colecție de 30.000 de opere.

 

 

 

Parodii (Lucian Perța), nr. 5(180), mai 2018
Mai 29, 2018 at 11:00 PM

Lucian PERŢA

 PARODII

Marcel MUREȘEANU

 

ALBE

 

Ce este legea?

mă întrebi.

Nu-ți pot răspunde în poezie,

nimeni nu știe,

e ceva, undeva,

nimic altceva,

cum să-ți zic,

altceva nimic.

 

Ce este poezia?

mă întrebi.

În România,

îndeosebi,

e un lucru de mântuială,

un fel de hărțuire textuală

a cuvântului,

acum, ca niciodată,

foarte prost remunerată.

 

Ce este plânsul?

mă întrebi.

Nimic altceva,

nimic altceva,

decât starea aceea

ascunsă în noi,

într-un fel,

pe care o ai în vreme

și după ce citești poeme

de Mureșeanu Marcel!

 

Ce este Luna?

mă întrebi.

Păi, asta știu toți pruncii,

că e pe cer doar una,

uneori jucărie

pentru bogați ori săraci

și totdeauna

obiectul muncii

poeților noctambuli

sau insomniaci.

 

Ce este codobatora?

mă întrebi.

Chiar pregătit pentru a greși,

n-o să-ți dau răspunsurile altora,

ci-ți voi spune,

pentru a ști,

că ea e un câine,

mic, mic, cu pene,

cât în palme-ți încape,

care, ca să se vadă,

stă pe lângă ape

și dă din coadă.                                                                             

 

Versuri de Elena Cărăușan (Traducere in engleza de Ana Olos), nr. 5(180), mai 2018
Mai 29, 2018 at 11:00 PM

Elena CĂRĂUȘAN

 

Sand Blood

 

Like a crystal of sand

is the heart’s orderly-jerky beat.

The blood – miraculous embryo,

waits obediently to pass

through the steps, spiral of fate.

 

The bending valve clay-face border

opens, closes,

calls, recalls,

expels, floods

crane’s wings in front of death.

 

Had my sand also been a mountain

before becoming simply a vibration,

then, sneaking into time’s pocket,

clad in white down

with the shiver of passage on its forehead,

crystal of gravitation,

so that I can also hold the instant on my palm,

look at it , fearful eye,

to fondle it, listen to it in the metronome?

a cold blink,

and it’s already gone.

 

And my blood had been a sea

then, they decided to embody it in me,

in constant rhythm it throbs its joy

but it doesn’t know that the road is limited in vigor:

opens, closes,

calls, recalls

expels, floods,

has killed its immortality.

 

 

***

 

Red Cells, White Cells

 

My body is weakened by questions

The warm and tender blood offers itself

as nurture to the greedy, rebel cells

which bite the sand of the sand-glass,

songs, jumps, games and children’s laughter

make fluid the blood that is apologizing to me.

 

Air clad in the flickers of light.

Lying on the wet ground,

I hear a warm rustle,

grass with freshly metabolized chlorophyll,

the green blade timidly bends its head,

sky decorated with blooming cherry trees.

 

Two handfuls of life with beautifully colored feathers

insistent talk in the language with trills

the yellowish breast like the wheat ear

wings of azure-streaked darkness,

staccato harmonies embroidered in syncopes.

 

Hazy shadows are fretting around me,

syllables in echoes embrace me:

     it’s not enough, not now,

     continue to look into yourself

     you don’t even know who you are.

 

A glass cross bars my way.

 

Deep blue painted over with cherry blooms

leaves with fresh green...

silence that hurts,

only my blood frets

red spheres, white spheres

choked by murderous cells.

 

 

 

 

My Time

 

My expectancies spent between

sacred time (succession in eternity)

and the time that my body breathes

(bare-feet child made to run on paths with brambles).

Love stories, winged hopes

unborn child, suffocated in disappointment

then, the rest of forgetting

when the clock strikes irregularly each hair turned gray.

 

While it’s light

the hours are pleated with sky and earth

in daytime the sky flows towards us

and during the night the earth heaves.

 

It’s my waist, terribly fragile

thickened stratum, so strange to me,

it’s the center of stifled vibrations

a balance between the ugly and the beautiful

the fret of the cursed clad in the praised

the ignorant’s doubt whether to kiss the icon

 

I stringed my hours on a high cross

to see better

the darkness in my light and the light in the night,

to caress the sky for an instant

as if a womb of the darkness

as if an eye of the light.

 

 

***

 

You are Alone

 

You are alone. The sky sees you.

The forest rustles more tenderly when you pass through it,

the spring cools you,

the water’s music soothes

the burning heat of your troubled unutterance,

the butterflies flutter their flight

around your forehead and eyes,

the cuckoo is heard in the song of seclusion as well,

the flowers shake off their dew

they direct their proud petals to you

the crowd of people has been left far behind.

The earth sees you, feels you

and silently awaits you.

 

***

 

Lying on Stones

 

Do you still know me?

I had known you from thoughts,

before meeting you,

then, on a fine day,

we met on the street from my memories,

you had the eyes of youth

and I, a child without grandparents,

was indulging with cherries hanging from my ears:

the mirror of the beating blood.

It was spring and I was happy to regard you:

a gratification and an imagined ludic dance

like a reward.

 

Another spring on a cool terrace

the burn of desires from restless nights

I soothed it with a coffee

sipped close to you,

each sip being a hope from my dreams.

 

How many springs, since then,

have I been sitting alone on the same terrace

consoling myself with the thought that

these had happened

once, a very long time ago?

 

It’s late autumn,

the forest shows its sadness in its branches.

I am lying on large and round

stones,

I regard them with passion,

with envy,

for I can’t be either their sister or their daughter,

they ooze out their love in solitary mountains,

they aren’t told by the priest that there comes

an ultimate confession,

an ultimate instance,

then, an ultimate spark.

 

 

***

 

 

If

 

At day’s crossing with night

if, to be forgiven, you’d have kissed me on my eyes.

 

At the rooster’s first call,

when the the last star disappears in the light,

if you embraced me whole,

I wouldn’t need time,

the lived instant

between two heartbeats,

I’d smile it on my lips

I’d call it a queen

and the rest of the instances would be its slaves.

 

 

Din volumul Sânge de nisip. Poeme (Prefață de Ion Mureșan,

Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016)

 

Traducere din română de Ana OLOS

 

 

 

 

Realitatea și cartea. Două lumi, aceleași destine (Manuela Pintea), nr. 5(180), mai 2018
Mai 29, 2018 at 10:00 PM

 

Manuela PINTEA 

REALITATEA ȘI CARTEA.

DOUĂ LUMI, ACELEAȘI DESTINE

 

L-am cunoscut pe domnul profesor Săluc Horvat în anul I de facultate, la cursul de biblioteconomie. Am descoperit în scurtă vreme caracterul calm, echilibrat, o prezență mai mult decât agreabilă într-un context străin pentru noi. Mi-l amintesc pe domnul profesor cum ne explica, răbdător și pasionat de meseria sa, noțiuni neclare pentru noi la acea vreme. Pe înțelesul studenților, dar academic și științific totodată, domnul profesor ne-a prezentat cursul, în așa fel încât să-l înțelegem și să ne capteze. Mai târziu am descoperit pe îndelete importanța acestuia.

După mai bine de cincisprezece ani, am redescoperit prezența distinsă în cartea domniei sale, De la Ion al Glanetașului la Apostol Bologa. Doi eroi, două destine. Cartea este o sinteză a ceea ce înseamnă Rebreanu omul și scriitorul, prezentând cu rigurozitate aspecte multiple din viața autorului, astfel încât cititorul să aibă oportunitatea de a-l recepta corespunzător. Sesizăm raportarea domnului profesor la două romane complexe, Ion și Pădurea spânzuraților, domnia sa reușind să păstreze esența valorii paradigmatice.

Aspectele definitorii sunt bine evidențiate prin surprinderea factorului etnografic, acesta constând în prezentarea momentelor semnificative din viața omului, nașterea, căsătoria și moartea. De asemenea, din punct de vedere demografic, autorul realizează un periplu rebrenian, impresionând prin numărul mare de personaje, prin prezența toponimelor, toate acestea oferind imaginea complexă a lumii romanelor marelui prozator.

În esență, cartea este un exercițiu care ne invită să ne raportăm la biografia scriitorului. Aflăm că Rebreanu a fost închis din considerente politice, iar nedreptatea care i s-a făcut se reflectă în operele lui, cu măiestrie și talent desăvârșite. Mărturisirile pe care le găsim în cartea de față asociază trecutul cu o istorie zbuciumată, al cărei protagonist este naratorul însuși. Puțini știm de Rebreanu cel urmărit de regim, de Rebreanu care s-a împotrivit nedreptății cu înverșunare și curaj, fiind arestat din această pricină. Pentru majoritatea, Rebreanu este scriitorul monumental, riguros și realist prin excelență. Însă realismul apropiat de naturalism trece realul în planul cărții, transformându-l pe fidelul observator într-un iluzionist menit să faciliteze trecerea nevăzut, cititorul fiind transferat în lumea ficțiunii fără a sesiza aceasta.

Cartea semnată de distinsul istoric literar Săluc Horvat oferă posibilitatea de a pătrunde în sfera a două romane fundamentale ale scriitorului Liviu Rebreanu, Ion și Pădurea spânzuraților.

          Primul capitol argumentează poziția lui Rebreanu drept creator al romanului românesc modern. Cartea cuprinde elemente de biografie a scriitorului; îi sunt prezentate viața și opera, un tabel cronologic, scrierile antume, în ordinea aparițiilor, și ediții critice postume.

Capitolul II, Romanul Ion. Un poem epic amplu, este, după cum însuși autorul afirmă, „biografia unei capodopere”. Acesta se deschide cu Preliminarii la o posibilă estetică a romanului, prin care cititorul este inițiat în romanul Ion. Suntem martorii unei lumi stratificate social, în care Ion Pop al Glanetașului este țăranul ambițios, harnic, dar fără pământ. Acesta dorește din răsputeri să scape de condiția ingrată în care se află și găsește soluția salvatoare de a se căsători cu Ana lui Vasile Baciu, fata bogată, dar fără noroc. Autorul ne reamintește de sursele de inspirație preluate în roman, precum povestea Rodovicăi sau a țăranului care sărută pământul, acestea conturând perfect lumea de demult, cu oameni și locuri, peste care trece, inevitabil și nemilos, timpul. Putem vedea în romanul de față o sinteză a trăirii așa cum, câteva pagini mai încolo, se va contura aceeași percepție a realității, în cazul romanului Pădurea spânzuraților.

Pentru Liviu Rebreanu, pământul era una din problemele de viață însăși, de existență a poporului român. Din această viziune s-a născut ideea realizării unui roman care să cuprindă întreaga problematică a pământului.” (Săluc Horvat, De la Ion al Glanetașului la Apostol Bologa. Doi eroi, două destine, Ed. Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2017, p. 35) Scriitorul este marcat profund de evenimentele istorice nefaste din perioada sa, aspect bine reliefat și în a doua parte a cărții. În cazul romanului Ion, geneza este multiplă, viața satului e animată, toți participă la horă, la muncile câmpului, la evenimentele cruciale din viața omului, nașterea, căsătoria, moartea. În viața satului, un rol important îl au intelectualii, urmărindu-se în paralel viața lor și a țăranilor, cu bucurii și neajunsuri trăite de fiecare. Ieșirea din roman se face lent, același drum încheind destine. Domnul profesor Săluc Horvat readuce în atenția cititorului personaje multiple din roman, fiecare cu biografia sa, menită să confere locul potrivit în imaginația noastră.

Odată cu Pădurea spânzuraților, cunoaștem biografiile paralele, factorul istoric punându-și amprenta asupra scrierii și a percepției despre viață. Între Emil Rebreanu și Apostol Bologa se pot găsi apropieri, dar și deosebiri, accentul deplasându-se în acest sens de pe acțiune și evoluție a personajelor pe factorul psihologic. Cauza este, probabil, impactul războiului asupra individului. Critica literară citează o serie de alte păreri, sintetizând opinii și documente, în scopul unei conturări cât mai ample în ceea ce privește romanul și personajele sale.

De altfel, tema operei Pădurea spânzuraților este analiza unei conștiințe, a dramei pe care o trăiește eroul. Roman de război, de dragoste, dar și de analiză psihologică, Pădurea spânzuraților îl va consacra pe Rebreanu, numeroși critici literari fiind captați de operă. După cum ne-a obișnuit, domnul profesor va face o prezentare succintă a personajelor din roman, pentru a facilita înțelegerea textului.

Așadar, cartea domnului profesor Săluc Horvat este atât o analiză riguroasă a romanelor, cât și o reîntoarcere în timpul scriitorului, prin crearea unui instrumentar bogat calitativ și cantitativ. Întrucât scrierea este accesibilă și concentrată, trezește interesul publicului larg, pasionat de literatură.

 

Viața culturală, nr. 4 (179), aprilie 2018
Mai 01, 2018 at 11:00 PM

 

CĂRȚI ȘI REVISTE

PRIMITE LA REDACȚIE

 

CĂRȚI:

• Aurel Sasu, Liliana Burlacu, Doru George Burlacu, Politică și cultură, antologie, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016;

• Aurel Sasu, Cum mor scriitorii români, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2017;

• George Vulturescu, Ștefan Aug. Doinaș. „Tiparele eterne” și poetica orizontalității, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2018;

• Mircea Petean, Nerostitele noi poeme ligure, Editura Limes, Florești, 2018;

• Rodica Lăzărescu, Semne de carte, volumul III, Editura Corgal Press, Focșani, 2017;

• Menuț Maximinian, Cărți și contexte critice, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2017;

• Menuț Maximinian, Crucea nopții, versuri, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2018;

• Grigore Arbore, Apa de zăpadă, antologie, versuri, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2017;

• Aurel Codoban, Jurnalul „Amurgului iubirii”, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2018;

• Ioan V. Moldovan, Noi nu mergem la război, proză, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2016.

 

REVISTE:

• „România literară”, nr. 14, 15, 16-17/martie, aprilie, București;

• „Orizont”, nr. 3/martie, Timișoara;

• „Tribuna”, nr. 373, 374/ martie, aprilie, Cluj-Napoca;

• „Arca”, nr. 1-2-3/2018, Arad;

• „Familia”, nr. 2/februarie, Oradea;

• „Litere”, nr. 3/martie, Târgoviște;

• „Scriptor”, nr. 3-4/martie-aprilie, Iași;

• „Boem@”, nr. 107, 108, 109/ ianuarie, februarie, martie, Galați;

• „Caiete Silvane”, nr. 3/martie, Zalău;

• „Ateneu”, nr. 583/martie, Bacău;

• „Acolada”, nr. 3/martie, Satu Mare;

• „Apostrof”, nr. 4/aprilie, Cluj-Napoca;

• „Steaua”, nr. 3/martie, Cluj-Napoca;

• „Ramuri”, nr. 4/aprilie, Craiova;

• „Neuma”, nr. 3-4/martie-aprilie, Cluj-Napoca;

• „Orizont literar contemporan”, nr. 1/ianuarie-februarie, Iași;

• „Cronica satului Desești”, nr. 7/aprilie, Desești.

   

   

ALEGERI ÎN FILIALA CLUJ A USR

 

            Joi, 19 aprilie, la sediul Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor din România, au avut loc alegeri pentru funcția de președinte al filialei, pentru Comitetului de conducere al acesteia și pentru reprezentantul ei în Consiliul Uniunii.

            În urma votului secret, au fost aleși:

• președinte – Irina Petraș;

• Consiliul de conducere  – Irina Petraș, Doina Cetea, Adrian Popescu, Ion Cristofor, Ovidiu Pecican;

• reprezentant în Consiliul Uniunii – Ovidiu Pecican.

            Din cei 296 de membri ai Filialei, au participat la vot 150.

 

 

<< Inceput < Precedent 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Urmator > Sfarsit >>

Rezultate 91 - 100 din 2118

Acasă | Domenii | Galerie Foto | Catalog Reviste | Colegiul de redacţie | Editura | Blog | Legături | Cautare avansată | Contact |

All Rights Reserved 2010 © Designed by: MultiNet.Ro
This site uses Free Software released under the GNU/GPL License.