top
   
 
 
Acasă
Domenii
Galerie Foto
Catalog Reviste
Colegiul de redacţie
Editura
Blog
Legături
Cautare avansată
Contact
__________________________

Acasă arrow Domenii arrow Viaţa Culturală arrow Viața culturală, nr. 6(157), iunie 2016
Viața culturală, nr. 6(157), iunie 2016 Print
Iun 28, 2016 at 11:00 PM

CĂRȚI ȘI REVISTE

PRIMITE LA REDACȚIE

 

CĂRȚI:

• Marcel Mureșeanu, Teama, versuri, Editura Avalon, Cluj-Napoca, 2016;

• Petru Istrate, Ospăț însângerat în Bronx, roman, Editura Tipo Moldova, Iași, 2016;

• Petru Istrate, Un martor incomod. Crimă la jumătate cale, proză scurtă, Editura Tipo Modova, Iași, 2016;

• Petru Istrate, Poezii, Editura Tipo Moldova, Iași, 2016;

• Marin Ifrim, Cartea de muncă, proză, Editura Teocora, Buzău, 2016;

• Ilie Hoza, Scrisori pe scobitori, versuri, Editura Școala Ardeleană, Cluj Napoca, 2016;

• Ioan Mariș, Ochiu și cuvântul. Eseuri și crochiuri pe teme de artă plastică, Editura Limes, Cluj-Napoca, 2016;

• Ioan Barb, Orașul alb, versuri, Editura Paralela 45, Pitești, 2016.

 

REVISTE:

• „România literară”, nr. 22, 23, 24/mai, iunie 2016, București;

• „Orizont”, nr. 4/aprilie 2016, Timișoara;

• „Actualitatea literară”, nr. 58/aprilie 2016, Lugoj;

• „Tribuna”, nr. 328, 329, 330/mai, iunie 2016, Cluj-Napoca;

• „Ateneu”, nr. 561/mai 2016, Bacău;

• „Jurnalul literar”, nr. 1-12/ian.-iun. 2016, București;

• „Argeș”, nr. 4/aprilie 2016, Pitești;

• „Orașul”, nr. 36/2016, Cluj-Napoca;

• „Scriptor”, nr. 5-6/mai-iunie 2016, Iași;

• „Polemici”, nr. 3-4/mart.-apr. 2016, Baia Mare;

• „Caiete Silvane”, nr. 4/aprilie 2016, Zalău;

• „Bucovina literară”, nr. 3-4/mart.-apr., Suceava;

• „Pro Saeculum”, nr. 1-2/ian.-mart. 2016, Focșani;

• „Familia”, nr. 4/ aprilie 2016, Oradea;

• „Litere”, nr. 5/mai 2016, Târgoviște;

• „Izvoare codrene”, nr. 13-14/2016, Baia Mare.

     


25 POEME, OMUL APROXIMATIV (MANIFESTO)

 

          În februarie 2016 s-au împlinit o sută de ani de la lansarea celei mai controversate mişcări de avangardă, dadaismul. Nu sunt genul de om care face lucrurile la comandă sau dacă au legătură cu ceva; cred că unul dintre lucrurile care pot să mă caracterizeze este spontaneitatea. Există totuşi o potrivire între cei o sută de ani de la lansarea curentului DADA şi intenţiile mele, în sensul că avangarda îţi oferă o soluţie sau măcar o iluzie că poţi să te ,,strecori cumva” printre toate ,,ciudăţeniile” zilnice la care asistăm (am încercat să folosesc un termen cât mai delicat), ,,ciudăţenii” care înseamnă terorism internaţional, răsturnarea ordinii morale, confuzii valorice şi - de ce nu? - lipsa unei direcţii, direcţie care poate să însemne orice. În artă, poate că este bine sau poate că este catastrofal.

Tristan Tzara (cel ,,vinovat” de apariţia curentului DADA) cred că se potriveşte perfect cu momentele pe care le trăim - sau cel puţin mie mi se pare acest lucru -, aşa că i-am străbătut cu atenţie opera şi sunt convins acum că aşa este. Ca un foarte mic elogiu adus operei lui Tristan Tzara, m-am gândit să-i ilustrez celebrele 25 poeme şi Omul aproximativ. Problemele au început în momentul în care mi-am dat seama că cele 25 poeme şi Omul aproximativ nu se pot ilustra. Ilustraţie înseamnă un fel de poveste desenată, care are legătură cu poemul şi care încearcă eventual să facă o ,,traducere” a poemului în limbaj grafic. Poemele lui Tristan Tzara nu-ţi permit acest lucru, pentru că ele nu sunt făcute pentru a fi traduse în niciun limbaj, nu îţi povestesc despre ceva anume, nu-ţi sunt adresate, nu sunt adresate nimănui, par să nu aibă legătură cu nimic, par să fie făcute degeaba şi, în general, dacă vrei să ai o viaţă liniştită, cel mai bun lucru este să nu le citeşti. Dacă nu vrei să ai o viaţă liniştită, le citeşti, asumându-ţi riscul unor stări pe care nu le-ai fi avut niciodată dacă nu te întâlneai cu opera lui Tristan Tzara. Mie personal mi-au creat nişte imagini pe care le pot asemăna cu fragmente de film pe care nu le-am văzut nicăieri. Sau le-am văzut? Sunt de fapt fragmente create de mine instantaneu, fără să vreau. Am acum douăzeci și cinci de bucăţi de film, fiecare corespunzând unuia din cele douăzeci și cinci de poeme care au declanşat şi întreţinut dadaismul. Nu cred că imaginile mele în mişcare au toate legătură cu poemele, cum de altfel nici nu cred că i-ar fi plăcut lui Tristan Tzara. Ceea ce este sigur însă este că aceste imagini nu ar fi apărut niciodată dacă nu erau cele douăzeci și cinci de poeme. Ce am făcut mai departe? Am ,,tăiat” la întâmplare câte o imagine din fiecare fragment de film şi am asociat-o cu poemul declanşator. Ce a ieşit? Un fel de ilustraţie care nu are legătură cu ilustraţia, care poate să nu aibă legătură cu poemul, dar care cred că este specifică avangardei.

Voi încerca să scot o carte cu aceste imagini ca un omagiu adus lui Tristan Tzara, operei sale, care acum o sută de ani a declanşat un curent nestins total nici astăzi.

Omul aproximativ este la fel de puternic ca impact de avangardă ca cele 25 poeme, astfel că m-am gândit că nu pot să-l ocolesc dacă vreau să am conştiinţa curată... Nu vreau să vă spun nimic despre el pentru că v-aş altera plăcerea estetică de parcurgere, aş interveni ca un fel de cenzură care îşi spune punctul de vedere şi exact acest lucru nu trebuie să se întâmple.

Cu toate valurile enorme pe care le-a provocat TRISTAN TZARA, care au desfiinţat tot ce a fost înainte numit cultură şi care rezervă şi viitorului surprize nu tocmai agreabile, pentru mine rămâne un poet romantic. Nu încercaţi să mă contraziceţi, pentru că nu aveţi nimic de câştigat, eu tot acelaşi lucru o să-l cred. Poate să sune ceva mai romantic decât versurile următoare: ,,je suis ligne qui se dilate et je veux croître dans un tube de fer d'étain je dis cela pour t'amuser” sau „je te tiens le manteau lorsque tu pars comme si tu n'étais pas ma sœur”.

Mircea BOCHIȘ 

 

 


Acasă | Domenii | Galerie Foto | Catalog Reviste | Colegiul de redacţie | Editura | Blog | Legături | Cautare avansată | Contact |

All Rights Reserved 2010 © Designed by: MultiNet.Ro
This site uses Free Software released under the GNU/GPL License.