top
   
 
 
Acasă
Domenii
Galerie Foto
Catalog Reviste
Colegiul de redacţie
Editura
Blog
Legături
Cautare avansată
Contact
__________________________

Acasă arrow Domenii arrow Viaţa Culturală arrow Viața culturală, nr. 2(177), februarie 2018
Viața culturală, nr. 2(177), februarie 2018 Print
Feb 27, 2018 at 11:00 PM

 

CĂRȚI ȘI REVISTE

PRIMITE LA REDACȚIE

 

CĂRȚI:

• Vasile Morar, Fiți buni, versuri, Editura Eurotip, Baia Mare, 2017;

• Tudor Crețu, Jurnal fantasmatic, Editura Paralela 45, Pitești, 2016;

• Tudor Crețu, Studio live, versuri, Editura Printpress, Timișoara, 2015;

• Grigorie M. Croitoru, Vânătoarea lui Dragoș, proză, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2017;

• Maria V. Croitoru, Tainele din burta tumulului, proză, Editura Singur, Târgoviște, 2018;

• Horea Porumb, La întâlnirea celor două oceane, Editura Limes, Florești, 2017;

• Alecu Ivan Ghilia, Nu suntem singuri pe cărare, Editura Limes, Florești, 2017;

• Ioan Pop Bica, Bust voalat, versuri, Editura Limes, Florești, 2017;

• Martin Dolan, Rustaq, versuri, versiunea românească: Cristina Tătaru, Editura Limes, Florești, 2017;

• Andrei Gazsi, Cu alte cuvinte, versuri, Editura Limes, Florești, 2017;

• Nicolae Iuga, The Seven Sins against the Spirit, traducere în engleză de Laura-Rebeca Stiegelbauer, LAP LAMBERT Academic Publishing, Mauritius, 2017;

• Vasile Luțai, Trestiișul, versuri, Editura Limes, Florești, 2017;

• Vasile Luțai, Orb, versuri, Editura Limes, Florești, 2017;

• Vasile Luțai, Soare în poartă, versuri, Editura Limes, Florești, 2018;

• Vasile Luțai, Ryuko&Fueki, versuri, Editura Limes, Florești, 2018;

• Vasile Luțai, Kami, versuri, Editura Limes, Florești, 2018;

• Ștefan Aurel Drăgan, La voșcote pă uliță, Elemente lexicale din zona Codrului, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2017;

• Andrea H. Hedeș, Orele aspre, versuri, Editura Neuma, Cluj-Napoca, 2017;

• Aurelia Oancă, Zboruri înalte, versuri, Editura Grinta, Cluj-Napoca, 2017;

• Aurelia Oancă, Din pulberi de stele, versuri, Editura Eurotip, Baia Mare, 2017.

 

REVISTE:

• „Orizont”, nr. 1/ianuarie 2018, Timișoara;

• „România literară”, nr. 1-2, 3, 4, 5-6, 7/ianuarie, februarie 2018; București;

• „Bucovina literară”, nr. 11-12/noiembrie-decembrie 2017, Suceava;

• „Steaua”, nr. 1/ianuarie 2018, Cluj-Napoca;

• „Hyperion”, nr. 10-11-12/2017, Botoșani;

• „Litere”, nr. 1/ianuarie 2018, Târgoviște;

• „Scriptor”, nr. 1-2/ianuarie-februarie 2018, Iași;

• „Acolada”, nr. 1/ianuarie 2018, Satu Mare;

• „Ex Ponto”, nr. 3-4/iulie-septembrie, octombrie-decembrie 2017, Constanța;

• „Litera 13”, nr. 13/2018, Siliștea;

• „Tribuna”, nr. 369, 370/ianuarie, februarie 2018, Cluj-Napoca;

• „Ateneu”, nr. 1/ianuarie 2018, Bacău;

• „Caiete Silvane”, nr. 1/ianuarie 2018, Zalău;

• „Actualitatea literară”, nr. 1/ianuarie 2018, Lugoj.

   

PĂMÂNTUL, DE SUS

 

Cu ochiul ei de inginer geodez, deprins cu privirea geometrică, pe care au ridicat-o la altitudni mistico-poematice reveriile lui Descartes și măsurătorile lui Gauss, Dalina Bădescu vede pământul, de la înălțimea sateliților și prin grila GPS-ului, ca pe o enormă amenajare cartografică. Dar de acolo, de sus, de la zenit, oricât de rațională și de riguroasă ar fi o imagine încărcată cu informații, amenajarea vizuală în sine se înscrie în datele unei peisagistici halucinante, de un lirism extrem sau de un baroc irepresibil, lentila devoratoare a tehnologiilor de vârf dirijându-ne percepțiile în funcție de propriile noastre reflexe de viață, de întreaga disponibilitate sufletească și de experiența efectivă de cunoaștere.

Peisajul plan, desfășurat pe orizontale ample și construit printr-o succesiune de spații care fug către linia orizontului, peisajul narativ în care ne-am amenajat viziunile și ne-am pășunat, ancestral, turmele de oi, pe care l-am tot străbătut, când apostolic, direct cu piciorul, când călărind romantic sau căsăpindu-ne eroic, își pierde acum, privit de dincolo de pitorescul accidental, orice semn care ar putea, în vreun fel, să ne conserve reflexele și să ne stimuleze memoria. Pământul devine doar culoare imprevizibilă, vegetația și apele se preschimbă în secvențe grafice, iar ansamblul în care intră totul, natură și repere ale civilizației, se transformă, după caz, în structuri abstracte, în expresie pură sau în turbioane galactice în care lumina și materia întunecată reconstituie primele momente ale agregării de după marea combustie a Genezei.

Din punctul de vedere al viziunii plastice și al tonusului expresiv, această extensie a peisajului, această decantare extremă a imaginii angajează, în primul rând, datele temperamentale, percepțiile crude și gesturile insurgente, iar ceea ce ține de reflexivitate, de privirea calmă și de sentimental surd al întâlnirii cu misterele intrinseci ale lumii, fără a fi exclus, rămâne, undeva, într-o zonă discretă, ea  însăși parte a unui amplu mister reconfirmat.

Toate acestea constituie, finalmente, argumente suficiente pentru o observație elementară: când Cerul și Pământul se întâlnesc, fie și prin noua magie a tehnicii, și pictura, aparent obosită de propria-i istorie, renaște într-o altă realitate și își reconsideră întregul sistem de referințe.

(Pavel ȘUȘARĂ)

 

 


Acasă | Domenii | Galerie Foto | Catalog Reviste | Colegiul de redacţie | Editura | Blog | Legături | Cautare avansată | Contact |

All Rights Reserved 2010 © Designed by: MultiNet.Ro
This site uses Free Software released under the GNU/GPL License.