top
   
 
 
Acasă
Domenii
Galerie Foto
Catalog Reviste
Colegiul de redacţie
Editura
Blog
Legături
Cautare avansată
Contact
__________________________

Acasă arrow Blog arrow Varia arrow Restituiri. Mihai Olos și Japonia (Liviu Petrina), nr.5(180), mai 2018
Restituiri. Mihai Olos și Japonia (Liviu Petrina), nr.5(180), mai 2018 Print
Mai 29, 2018 at 11:00 PM

 

Liviu PETRINA

RESTITUIRI. OLOS ȘI JAPONIA

          Am găsit prin mapele mele cu scrisori și manuscrise o autoprezentare a lui Mihai Olos. Datează din 8 iunie 1983. Iată istoria acestui text important, pe care-l reproducem integral:

          Vizita România liderul unei mari mișcări religioase (budiste) din Japonia: Daisaku Ikeda, președintele Organizației Soka Gakkai („Societatea Creatoare de Valori”). O mare și influentă personalitate din Japonia, D. Ikeda, venise la invitația Frontului Democrației și Unității Socialiste (FDUS). A fost primit de președintele Nicolae Ceaușescu. Sosise pe 4 iunie și urma să plece în 9 iunie. Cunoscând valoarea lui Olos și din dorința de a-l promova pe prietenul meu în lumea japoneză (cum făceam și cu alte personalități, din proprie inițiativă), am sugerat să i se ofere oaspetelui japonez, drept cadou, o lucrare de artă care să rezoneze cu spiritualitatea artistică niponă. Adesea, cine propune este desemnat să și rezolve. Așa am organizat eu ca Olos să aducă la București una din sculpturile sale, adecvate pentru un oaspete din Japonia. Lucrarea a fost cumpărată de FDUS, iar eu i-am cerut lui Mihai Olos să facă o scurtă prezentare a lucrării și a autorului. Am primit textul alăturat, l-am tradus împreună cu translatoarea oaspetelui și a însoțit spre Japonia sculptura lui Mihai Olos...

          Adaug că Olos l-a întâlnit personal pe Daisaku Ikeda, la Hotel Intercontinental, unde japonezul a dorit să-i organizăm o mare recepție pe cheltuiala sa (a costat 10.000 de dolari), în cadrul căreia să întâlnească intelectuali români. Am reușit, asumându-mi eu întocmirea listei participanților, să aduc personalități care nu prea erau în grațiile autorităților comuniste (sculptorița Valentina Boștină, Nichita Stănescu ș.a.). Memorabilă a fost prestația lui Ioan Alexandru, care i-a explicat niponului „cele opt moduri de plângere la români”. Ca urmare, a doua zi a avut loc un celebru dialog Ikeda-Alexandru, publicat parțial în „Flacăra”. Iar Ioan Alexandru a fost invitat/a făcut o vizită în Japonia (1987), unde a primit Medalia Internațională de Aur pentru Poezie.

 

AUTOPREZENTAREA

LUI MIHAI OLOS

 

         Mihai Olos, n. 1940, februarie 26, sculptor și pictor român, membru al Uniunii Artiștilor Plastici, trăiește în una din cele mai frumoase și arhaice zone ale României, Maramureș.

          „Rostul lumii” (1969) – lemn de stejar cioplit și îmbinat. Lucrarea conține o importantă valoare istorică în arta românească, fiind între primele sculpturi abstracte postbelice. În afară de Brâncuși, care și-a desăvârșit opera în străinătate, la Paris, niciun alt sculptor român nu se apropiase atât de mult de spiritul arhaic al tradiției naționale românești în relație cu inovația contemporană internațională. „Mihai Olos are șansele de a fi și tradițional și modern, și român și universal – cu o gândire foarte personală de artist intelectual, de meșter poet” – sublinia cel mai important critic de artă român, Petru Comarnescu, încă de la prima sa expoziție din București, în 1968. Iar marele poet Ioan Alexandru avea să afirme peste ani, parafrazându-l pe Lucian Blaga: „Mihai Olos a ajuns la geometria cea mai înaltă și sfântă”.

          Artistul este prețuit atât în țară, cât și în străinătate, mai ales în Italia, de care orice român se simte legat prin partea de origine romană (expoziția de succes de la Roma, în 1969, a fost prima sa ieșire majoră peste graniță), dar și în R.F.G. și în alte țări în care călătorește des.

          În 1970, cu prilejul expoziției de la Osaka, a vizitat și Japonia – „12 zile n-am dormit deloc, dar am visat tot timpul” – declara la întoarcere. Are o mare prețuire față de cultura japoneză, pe care o propagă și în scris, în România, alături de alți intelectuali de prestigiu, subliniindu-i înrudirea ca spirit cu arta din Maramureșul său.

          Leit-motivul, modul și mobil al sculpturii și picturii sale, care evoluează în principiul etic și estetic al iubirii, iar nu al intersecției, al îmbrățișării, iar nu  al distrugerii.


Note (Liviu Petrina):

1. După cuvântul „principiul” din alineatul de mai sus, Olos a scris, dar a tăiat: „Olopolis (olos=întreg, polis=cetate)”.  A pus în loc „etic și estetic”.

2. Spunându-i doamnei Ana Olos despre cele de mai sus, dânsa a răspuns: „Acum înțeleg, deci așa a ajuns sculptura lui Mihai în Japonia, la Muzeul Fuji, de unde a primit și o Medalie de Argint”. Adaug eu: Tokyo Fuji Bijutsukan = Muzeul de Artă Fuji din Tokio aparține Universității Soka, Organizației Soka Gakkai. Figurează printre cele mai mari muzee private de artă din Japonia, cu o colecție de 30.000 de opere.

 

 

 


Acasă | Domenii | Galerie Foto | Catalog Reviste | Colegiul de redacţie | Editura | Blog | Legături | Cautare avansată | Contact |

All Rights Reserved 2010 © Designed by: MultiNet.Ro
This site uses Free Software released under the GNU/GPL License.